Der er en hårfin grænse…

mellem det at være en lydig underdanig slavinde og en egocentrisk krævende vanilje-kvinde. Ligesom der sikkert er en hårfin grænse mellem det at være en dominant Herre og en almindelig egocentrisk vanilje-mand.

Den lydige slavinde tilsidesætter sine egne behov. Behov for anerkendelse og opmærksomhed. Hun holder sig tilbage, trækker sig stille hen men undgår dog at lade nogen trampe på sig. Holder sin personlighed i baggrunden. Og har sin Herre altid i forgrunden og i sigte, når hendes handlinger tilrettelægges.

Hvorimod den selvstændige vanilje-kvinde, signalerer tydeligt sine grænser. Ikke alene overfor sin kæreste og mand, men overfor alle andre. Hun fortæller hele omverdenen at hun er selvstændig og uafhængig, med sin måde at være på.

For mit vedkommende, har jeg svært ved at skelne. Hvornår er jeg kæreste og hvornår er jeg slavinde for min Herre. Er jeg kæresten når jeg er hos Ham når børnene er der, eller er jeg slavinden? Eller er jeg begge dele, men med slavinden kamofleret? Og slavinden når vi er gået i seng.

Kan det lade sig gøre at sidde knælende på gulvet på en pude, som kæreste og udvise ydmyghed og underkastelse og samtidig danne grundlag for respekt og anerkendelse fra børnene.

Jeg kan sige at denne hårfine grænse har Herren og jeg ikke talt om. Vi har ikke talt om hvordan jeg skal være overfor Hans børn. Eller om jeg er blevet moden nok som slavinde til at kunne automatisk finde ud af disse ting.

Det samme må være gældende for Ham. Vil Han kunne udvise og signalere respekt for mig som menneske hvis Han samtidig tager mig for givet, og behandler mig som en genstand som er der for Ham.

Så disse hårfine grænser har vi ikke talt om. Vi har bare levet og nydt. Vi har ikke tænkt, at undervejs ville der kunne opstå konflikter alene af den grund, at vi ikke har lært vores roller godt nok endnu. F.eks. at en Herre altid sørger for at Hans slavinde er “tilfreds nok” til at kunne være lydig og underdanig overfor Ham.

Eller at når hun betragtes som Hans dyrbare ejendom, så udviser Han stolthed og kun stolthed overfor andre over at eje hende.

Det samme må være tilfældet for slavinden. Hun må kunne vise sin underkastelse overfor sin Herre, altid, så der ikke vil herske tvivl hos Ham.

Derfor er denne hårfine grænse, hvornår hun mister sin fokus, og vender ind i en vanilje-verden med urimeligheder. Men som Han kan rumme til gengæld.

For et eller andet sted har slavinden de forventninger at det vigtigste er at Han dominerer hende. At det er Han som ved bedst og sætter dagsordenen. Rimelige eller urimelige?

Skal tingene falde på plads og være naturlige og udviklende, så må begge roller udvikles. Den hårde, regelsættende dominans er dømt til at falde om sig selv hvis den ikke er sat ind i en normal og anerkendende sammenhæng. For udnyttelsen bliver negativ, og den hårfine grænse afbalanceres og sætter fundamentet i fare.

Engang sagde Herren til mig at Han ikke kunne læse mine tanker. Men jeg fandt ud af meget senere, at Han forventede at jeg skal kunne læse Hans. Eller i hverfald arbejdede på at lære det.

I den forbindelse får det mig til at tænke, om den ultimative dominans og magt ikke også er, at Herren lærer at læse sin slavindes tanker, så Han kan sørge for hendes behov til en vis grænse? Eller er det bare tiden der afhjælper disse spekulationer? Og kærligheden som som danner grundlaget for den rummelighed der skal til?

Jeg ved ikke om jeg kan sige at Herren er vokset ind i mig, eller om jeg er voksen ind i Ham. I alt fald kan jeg ikke rive mig løs fra Ham, og betragte mig som uafhængig af Ham.

Det lyder måske lidt trist, men når jeg bliver ført af Ham km efter km på cyklen, og jeg lydigt giver afkald på min træthed og smerte hist og pist, så tænker jeg stolt at Han vil kunne føre mig til verdens ende uden at jeg lagde mærke til det.

Skriv en kommentar

Filed under filosofering, overvejelser

Skriv et svar

